ОПИС ДОКУМЕНТУ

Доповідач:

Лесковець Марина Іванівна

Галузь:

Охорона громадського порядку і правова політика

Статус:

Прийнятий за основу

Дата:

10.01.2022

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 2
Про затвердження Кодексу етики депутата Рокитнівської селищної ради


УКРАЇНА
РОКИТНІВСЬКА СЕЛИЩНА РАДА
Восьме скликання
(Дев’ятнадцята сесія)
 
РІШЕННЯ
 
 
від ___ __________ 2022 року                                                                  №
 
 
 
Про затвердження Кодексу етики
депутата Рокитнівської селищної ради
 
Відповідно до статті 49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 8 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», статті 42 Регламенту Рокитнівської селищної ради VIII скликання (нова редакція), затвердженого рішенням №914 від 09.07.2021, з метою забезпечення ефективної депутатської діяльності, за погодженням з профільною постійною комісією селищної ради, селищна рада
 
ВИРІШИЛА:
 
  1. Затвердити Кодекс етики депутата Рокитнівської селищної ради згідно з додатком.
 
  1. Контроль за виконанням рішення покласти на секретаря ради Марину ЛЕСКОВЕЦЬ та постійну комісію селищної ради з питань Регламенту, гласності, депутатської діяльності і етики, прав людини, законності та запобігання корупції (О. СИДОРОВИЧ).
 
 
 
 
Селищний голова                                                   Григорій ТАРГОНСЬКИЙ
 

 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Рокитнівської селищної ради
від _____________2022 р. №____
 
 
 
 
КОДЕКС ЕТИКИ
депутатів Рокитнівської селищної ради
 
 
  1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
 
1.1. Кодекс етики депутатів Рокитнівської селищної ради (далі – Кодекс) є  узагальненням етичних принципів та правил поведінки депутатів селищної ради (далі – депутатів), яких вони повинні дотримуватись під час виконання своїх повноважень.
1.2. Кодекс ґрунтується на Конституції України, законах України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про запобігання корупції», «Про доступ до публічної інформації» та інших нормативно-правових актах.
1.3. Метою Кодексу є підвищення рівня довіри громадян до органів місцевого самоврядування, запобігання зловживанням повноваженнями при виконанні своїх обов’язків, посилення персональної відповідальності за належне виконання депутатських обов’язків та дотримання законодавства про запобігання корупції, забезпечення прозорості та гласності у роботі селищної ради.
1.4. З моменту набуття чинності Кодексу депутати ознайомлюються з положенням Кодексу і дотримуються їх у процесі своєї діяльності.
    
 
  1. ОСНОВНІ ТЕРМІНИ
 
2.1. Етичні правила ділової поведінки – норми належної поведінки, які  забезпечують сумлінне виконання депутатських обов’язків і дотримання встановлених обмежень у своїй діяльності на основі відповідності поведінки етичним нормам.
Корупція - використання особою наданих їй службових повноважень та пов'язаних із цим можливостей з метою одержання неправомірної вигоди.
Потенційний конфлікт інтересів – наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Реальний конфлікт інтересів – суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Неправомірна вигода – грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру, які обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних на те підстав.
Подарунок – грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, які надають/одержують безоплатно або за ціною, нижчою мінімальної ринкової.
Винагорода – цінності, які отримує особа в обмін на послуги для іншої особи.
Лобіювання – скоординована практика обстоювання інтересів або чинення тиску на депутатів, посадових осіб місцевого самоврядування, посадових осіб на користь того або іншого рішення.
 
 
  1. ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ЕТИКИ В РОБОТІ ДЕПУТАТІВ
 
При прийнятті рішень депутати повинні спиратися на такі етичні принципи:
-   народовладдя;
-   законності та верховенства права;
-   гласності;
-   колегіальності депутатів;
-   підзвітності та відповідальності перед територіальною громадою;
-   служіння територіальній громаді;
-   гуманізму і соціальної справедливості;
-   забезпечення рівних можливостей;
-   компетентності, ініціативності, чесності, відданості справі;
-   об’єктивності;
-   конфіденційності.
 
 
  1. ЕТИЧНІ ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ДЕПУТАТІВ
 
4.1. Виконання обов’язків.
Депутати повинні:
-   неухильно дотримуватись Конституції України, законів України, Регламенту Рокитнівської селищної ради та вимог цього Кодексу;
-   виконувати свої обов’язки в інтересах територіальної громади, держави;
- проявляти високі моральні якості та здійснювати свою діяльність відповідно до загальнолюдських цінностей;
-   захищати права та інтереси жителів Рокитнівської селищної територіальної  громади, надавати їм необхідну підтримку і допомогу, сприяти благу громади;
-   з повагою ставитись до жителів Рокитнівської селищної територіальної   громади, один до одного незалежно від статті, віку, політичних або релігійних уподобань;
- не розголошувати відомості, які стали відомі, завдяки здійсненню повноважень, якщо ці відомості складають державну, службову або комерційну таємницю, конфіденційну інформацію, іншу інформацію з обмеженим доступом, установлену законами України: «Про інформацію», «Про державну таємницю», «Про захист персональних даних».
4.2. Публічна поведінка.
Депутати повинні:
-  своєю поведінкою подавати приклад доброчесності, неупередженості та справедливості;
-  утримуватись від дій, заяв та вчинків, що здатні скомпрометувати його самого та виборців, яких він представляє;
- використовувати у публічних виступах лише правдиві та перевірені відомості;
- у разі використання в публічних виступах неправдивих або неперевірених фактів, зобов’язаний публічно визнати некоректність своїх висловлювань;
- унеможливити дії, які можуть бути розцінені як підкуп громадян та маніпуляція громадською думкою.
4.3. Поводження депутатів під час пленарних засідань Рокитнівської селищної ради, засідань постійних комісій та інших утворених нею органів.
Депутати повинні:
  • дотримуватись Регламенту Рокитнівської селищної ради;
-   бути присутніми на засіданнях ради, при роботі в комісіях та, за необхідності, на засіданнях інших органів, утворених при раді;
-   приймати рішення і вчиняти дії неупереджено, виходячи з потреб  селищної територіальної громади;
-   проявляти ввічливість, тактовність і повагу до головуючого, депутатів, посадових осіб місцевого самоврядування та інших осіб, присутніх на засіданнях;
-   виступати лише з дозволу головуючого;
-   дотримуватись часу, відведеного для виступу;
-   з повагою ставитись до доповідачів;
-   утримуватись від інших дій, наслідком яких може бути перешкоджання веденню засідань, пошкодження або знищення майна територіальної громади, або особистого майна присутніх на засіданні;
-   вимкнути дзвінки мобільних телефонів під час проведення засідань.
У разі порушення вимог, викладених у цьому пункті, головуючий на пленарному засіданні Рокитнівської селищної ради або головуючий на засіданні постійної депутатської комісії має право:
-   закликати депутатів до порядку;
         -   винести усне зауваження депутату;
-   звернутися до постійної комісії з питань Регламенту, гласності, депутатської діяльності і етики, прав людини, законності та запобігання корупції зі скаргою про порушення норм цього Кодексу та проханням надати оцінку вчиненим діям, а також винести рішення про притягнення депутата (депутатів), що порушив (порушили) вимоги цього Кодексу, до відповідальності;
-   оголосити перерву у засіданні до вирішення конфліктної ситуації.
4.4. Відносини з виборцями.
Депутати є відповідальними перед виборцями і їм підзвітні.
Депутати повинні:
- будувати свою роботу з виборцями на повазі та уважному ставленні до особистості незалежно від віку, статі, соціального статусу, партійної приналежності тощо;
-   регулярно проводити прийоми виборців, розглядати та надавати відповідь на звернення у строки та в порядку визначеному законодавством;
-   з повагою ставитись до прав, обов’язків та законних інтересів виборців, їх об’єднань, не допускати проявів бюрократизму та байдужості;
-   вивчати громадську думку та потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні;
-   забезпечувати конфіденційність інформації, що стосується приватного життя, честі та гідності виборців,  яка стала відома у зв’язку з виконанням службових обов’язків;
-   сприяти доступу до публічної інформації;
-   звітувати перед виборцями на відкритих зустрічах не рідше ніж 1 раз на рік, постійно інформувати про свою роботу через засоби масової інформації (далі – ЗМІ).
4.5. Відносини зі засобами масової інформації.
Депутати повинні:
-   сприяти представникам ЗМІ у здійсненні їх професійних обов’язків;
-   надавати повну та вичерпну інформацію ЗМІ з соціально важливих для територіальної громади питань;
  • ставитись до всіх представників ЗМІ неупереджено та з повагою;
-   намагатися надавати відповідь на всі звернення ЗМІ, і обов’язково надавати таку відповідь на їх письмові запити.
4.6. Відносини з органами, що представляють інші гілки влади.
Депутати повинні:
-   сприяти встановленню професійних, конструктивних відносин з органами, що представляють інші гілки влади;
-   бути коректними та ввічливими у спілкуванні з державними службовцями, посадовими особами місцевого самоврядування;
-   залучати до своєї діяльності органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування виключно тільки для виконання депутатських повноважень.
4.7. Міжфракційні відносини.
Депутати повинні:
  • будувати міжфракційні відносини на основі рівноправності;
  • виявляти толерантність і повагу до депутатів інших фракцій та груп;
-   здійснювати свою роботу, керуючись принципами вільного колективного обговорення, поваги до плюралізму поглядів;
-   уникати конфліктів, долати суперечності у позиціях шляхом дискусій та компромісів.
4.8. Правила поведінки в мережі Інтернет.
Депутати повинні:
-   під час спілкування в Інтернеті дотримуватись загальних правил етичної поведінки;
-   поширювати лише правдиву інформацію та перевірені дані;
-   вживати дії з унеможливлення конфліктів, намагатися уникати гострих суперечок;
-   дотримуватися нормативної лексики;
-   не допускати розголошення персональних даних інших осіб;
-   дотримуватися конфіденційності та не розголошувати державну таємницю.
Розголошення персональних даних інших осіб є недопустимим.
 
 
  1. ЕТИКА РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВ ТА ПОВНОВАЖЕНЬ
 
Депутат має право:
-   на повагу особистої гідності, справедливе і шанобливе ставлення до себе з боку колег та громадян;
-   на отримання матеріалів та інформації необхідних для виконання своїх посадових обов'язків від органів державної влади та місцевого самоврядування,  підприємств, установ,  організацій тощо;
-   на приватне життя;
-   вимагати проведення службового розслідування, з метою спростування безпідставних,  на його думку,  звинувачень або підозр;
-   захищати свої законні права та інтереси в органах місцевого самоврядування та в судовому порядку.
 
 
  1. ЗАПОБІГАННЯ ПРОЯВАМ КОРУПЦІЇ
 
6.1. Забороняється використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов’язані з цим можливості, з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі, використовувати будь-яке державне чи комунальне майно або кошти в приватних інтересах.
6.2. Депутати повинні: 
-   неухильно дотримуватись обмежень і заборон, передбачених антикорупційним законодавством України;
-   використовувати депутатський мандат виключно для виконання депутатських повноважень;
-   уникати дій спрямованих на спонукання своїх колег, посадових осіб місцевого самоврядування до прийняття рішень, вчинення дій або бездіяльності на користь своїх особистих інтересів або інтересів третіх осіб;
-   особистою поведінкою подавати приклад доброчесності, неупередженості та справедливості;
-   подавати та оприлюднювати декларацію у порядку, визначеному Законом України «Про запобігання корупції»;
-  уникати можливості впливу особистих інтересів, інтересів зацікавлених осіб на виконання своїх обов’язків;
- утримуватись від дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;
-  запобігати виникненню конфліктів інтересів, а у разі виникнення таких, вживати заходи з їх урегулювання згідно чинного законодавства.
 
 
  1. КОНРОЛЬ ЗА ДОТРИМАННЯМ КОДЕКСУ ЕТИКИ ДЕПУТАТАМИ
 
Розглядом фактів порушення вимог даного Кодексу займається постійна комісія з питань Регламенту, гласності, депутатської діяльності і етики, прав людини, законності та запобігання корупції (далі – Комісія).
Розгляд питань, пов’язаних з порушенням Кодексу депутатом, здійснюється Комісією на підставі звернення голови, депутата (депутатів), депутатської фракції, постійних комісій ради, органів державної влади та місцевого самоврядування, підприємств, організацій, установ, громадян та з власної ініціативи.
 У разі подання необґрунтованої скарги, що зачіпає честь, гідність, ділову репутацію, депутат має право захищати свої права всіма способами, не забороненими нормами чинного законодавства України.
 
 
  1. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ КОДЕКСУ ЕТИКИ ДЕПУТАТАМИ
 
За результатами розгляду звернення, у випадку виявлення порушення цього Кодексу, Комісія має право застосувати до депутата  один або одночасно кілька заходів впливу, а саме:
-   попередження із занесенням до протоколу засідання;
-   рекомендація  вжити належних заходів, з метою попередження подальших випадків порушень норм і правил етичної поведінки;
-   інформування про недостойну поведінку депутата та про заходи впливу, яких вжито  до нього шляхом розміщення повідомлень у місцевих ЗМІ та на офіційному сайті  Рокитнівської селищної ради;
-   внесення на розгляд Рокитнівської селищної ради пропозицій щодо застосування до депутата, що порушив норми депутатської етики, санкцій у вигляді позбавлення права виступу на одному пленарному засіданні.
У разі виявлення, за результатами розгляду питань щодо порушення депутатами норм етики, ознак злочину або адміністративного правопорушення, Комісія повідомляє правоохоронні органи.