ОПИС ДОКУМЕНТУ

Доповідач:

Гвоздецька Олена Василівна

Статус:

Прийнятий в цілому

Дата:

06.07.2023

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 144
Про звернення депутатів Рокитнівської селищної ради до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Державного агентства України з управління зоною відчуження щодо недопущення прийняття постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження переліку населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України”

ПРОЄКТ
УКРАЇНА
РОКИТНІВСЬКА СЕЛИЩНА РАДА
Восьме скликання
(Сорокова сесія)
 
РІШЕННЯ
 
________________ 2023 року                                                                      № ____
 
Про звернення депутатів Рокитнівської селищної ради до 
Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Державного
агентства України з управління зоною відчуження
щодо
недопущення прийняття постанови Кабінету Міністрів України “Про
затвердження переліку населених пунктів, віднесених до зон
радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи,

та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України
 
Керуючись статтями 8, 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про статус депутатів місцевих рад», враховуючи соціальну значимість даного питання, за погодженням з профільною постійною комісією селищної ради, селищна рада

ВИРІШИЛА:
 
1. Схвалити текст звернення депутатів Рокитнівської селищної ради до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Державного агентства України з управління зоною відчуження щодо недопущення прийняття постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження переліку населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України”, що додається.
2. Доручити селищному голові (Григорій ТАРГОНСЬКИЙ) підписати звернення.
3. Секретарю ради (Марина ЛЕСКОВЕЦЬ) забезпечити направлення даного звернення за належністю.
4. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію селишеої ради з питань Регламенту, гласності, депутатської діяльності і етики, прав людини, законності та запобігання корупції (О.СИДОРОВИЧ).

 
  
Селищний голова                                                                  Григорій ТАРГОНСЬКИЙ
 

Звернення депутатів Рокитнівської селищної ради
до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Державного агентства України з управління зоною відчуження щодо недопущення прийняття постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження переліку населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України”
 
Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава. Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю; права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави.
В Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Положення статті 16 Основного закону України зобов’язують державу нести відповідальність за впровадження системи заходів щодо розв’язання проблем, пов’язаних із забезпеченням захисту прав, інтересів, гарантій, наданих особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та прямо зазначають, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов'язком держави.
Тобто,  покладення Конституцією України на державу обов’язку захищати осіб, які постраждали від наслідків Чорнобильської катастрофи, вказує на особливий статус таких осіб у контексті їх соціального захисту  та охорони здоров’я, а відтак - обумовлює посилений їх соціальний захист.
Разом з тим, рішенням Конституційного Суду України від 07.04.2021 № 1-р(ІІ)/2021 зазначено, що держава може змінювати законодавче регулювання у сфері соціального захисту осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, проте в разі зміни такого регулювання вона не повинна вдаватися до обмежень, що порушують сутність їх індивідуальних прав, а досягнутий рівень соціального захисту має бути збережено.
Також Конституційним Судом  у рішенні від 17.07.2018 №6-р/2018, виходячи зі змісту статті16 Конституції України, було наголошено на потребі зберігати генофонд українського народу, яка «викликана перш за все незадовільною екологічною ситуацією, спричиненою, зокрема, Чорнобильською катастрофою, наслідком якої стало погіршення стану здоров’я населення, демографічний занепад, зростання смертності потерпілого від Чорнобильської катастрофи населення, захворюваності дітей, підвищення рівня інвалідизації населення. Вкрай серйозними наслідками, породженими цією катастрофою, є також проблеми соціально-психологічного характеру у постраждалих від Чорнобильської катастрофи громадян».
Закон України «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» регулює питання поділу території на відповідні зони, режим їх використання та охорони, умови проживання та роботи населення, господарську, науково-дослідну та іншу діяльність в цих зонах. Закон закріплює і гарантує забезпечення режиму використання та охорони вказаних територій з метою зменшення дії радіоактивного опромінення на здоров'я людини та на екологічні системи.
Надзвичайна актуальність вирішення проблем, обумовлених Чорнобильською катастрофою, знайшла відображення і в інших законодавчих актах. Зокрема, Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Питання соціального, медичного та протирадіаційного захисту постраждалого населення регулюються статтями Конституції України, багатьма законами, Постановами та іншими документами Верховної Ради України, а також Указами Президента України, Постановами Кабінету Міністрів України та нормативними актами міністерств та відомств.
До територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, в межах України належать території, на яких виникло стійке забруднення навколишнього середовища радіоактивними речовинами понад доаварійний рівень, що, з урахуванням природно-кліматичної та комплексної екологічної характеристики конкретних територій, може призвести до опромінення населення, і яке потребує вжиття заходів щодо радіаційного захисту населення та інших спеціальних втручань, спрямованих на необхідність обмеження додаткового опромінення населення, зумовленого Чорнобильською катастрофою, та забезпечення його нормальної господарської діяльності.
Рокитнівська селищна територіальна громада площею 1590,6 км.кв. є територією, яка уся забруднена внаслідок аварії на ЧАЕС. 25 населених  пунктів Рокитнівської селищної територіальної громади розташовані у зоні гарантованого добровільного  відселення.
Межі цих зон установлюються та переглядаються Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з Національною академією наук, центральними органами виконавчої влади, сільського господарства та з питань продовольчої безпеки держави, безпеки використання ядерної енергії, управління зоною відчуження та зоною безумовного (обов’язкового) відселення, на основі експертних висновків.
На території Рокитнівської селищної територіальної громади проживає  39076 осіб,  з них  23845 дорослих осіб, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС, зокрема, 877 осіб 1 категорії - це особи з інвалідністю внаслідок Чорнобильської катастрофи; 239 особи 2 категорії,  22389 осіб 3 категорії, 340 вдів (вдовців), смерть рідних пов’язана з наслідками зазначеної аварії;  а також 11660 дітей - постраждалі внаслідок аварії ЧАЕС, в тому числі 333 дітей, які мають інвалідність, з них 192 дітей мають інвалідність внаслідок захворювань пов’язаних з аварією на ЧАЕС.  Серед причин інвалідності – хвороби системи кровообігу, злоякісні новоутворення, хвороби опорно-рухового апарату, хвороби нервової системи, та хвороби органів травлення.
За даними досліджень в післяаварійному періоді  встановлено негативні тенденції  змін стану  здоров’я дорослого населення, а особливо дітей.  Встановлено збільшення загальної захворюваності  дитячого населення, зниження питомої ваги  практично  здорових дітей,  збільшення числа дітей із хронічними захворюваннями і дітей з інвалідністю.          
 У колишньому Рокитнівському районі, в якому проживали більше 57 тис.осіб прослідковувалась щороку чітка тенденція зростання кількості дітей, інвалідність яких пов’язана з наслідками Чорнобильської катастрофи:
 
рік 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
К-ть дітей з інвалідністю по ЧАЕС 61 62 69 85 95 96 101 126 135 145 157 169
На сьогодні у Рокитнівській селищній територіальній громаді при населенні більше 39тис.осіб, кількість дітей з інвалідністю зросла до 333 дітей, з них  192 дітей, у яких інвалідність пов’язана з наслідками аварії на ЧАЕС.
Рокитнівський район мав найвищу в Україні народжуваність – 25,8 на 1000 осіб у 2012 році і порівняно низьку смертність (11,1 у 2012 році). Природний приріст у Рокитнівському районі був одним з найвищих в Україні і у 2012 році становив +14,7 осіб на 1000 осіб (в Україні −3,1). У 2012 році народжуваність перевищувала смертність на 796 осіб (у 2008 – на 569).
За 2022 рік у Рокитнівській селищній територіальній громаді народжуваність перевищила всього на 68 осіб. Ця демографічна проблема у громаді пов’язана з тим, що помирають працездатні громадяни та у ранньому віці виявлено онкологічні захворювання. І це є негативний вплив радіації. Жителі радіоактивно забруднених територій, за статистичними показниками, дійсно мають зараз гірші показники стану здоров’я, ніж решта жителів України.
Соціальний захист осіб, зазначених вище, полягає у Чорнобильських виплатах, які прив’язані до умов проживання на забрудненій території і відміна цих територій призведе до втрати пільг та компенсацій. Основна маса населення, яка забезпечується цими компенсаціями- це особи, на долю яких випали усі наслідки аварії на ЧАЕС. Це і відселення, втрата майна, роботи, хвороби. В цілому, регіон і на сьогодні долає соціально-економічну катастрофу, до якої призвела Чорнобильська катастрофа.
На базі досліджень науковців та медиків, які мають проводити дослідження не тільки у зоні відчуження, але і на інших територіях, які зазнали вплив радіації мають бути обґрунтовані висновки, в тому числі  від яких потерпіла і наша громада.
Як відомо, землі забруднені кількома типами радіонуклідів. Період їх напіврозпаду становить від 29 до 24 000 років! Як пам'ятаємо з курсу фізики, у результаті напіврозпаду радіонукліди не зникають повністю, але їх стає вдвічі менше, ніж було. Отже, за більш ніж 100 тисяч років чорнобильські землі повністю очистяться, і там буде сприятливе для людини радіоекологічне середовище.
Для того, щоб забруднення, спричинене аварією на 4-му енергоблоці Чорнобильської атомної електростанції, зникло – потрібно 10 періодів напіврозпаду радіонуклідів. На сьогодні на забруднених територіях залишилися радіонукліди із тривалим періодом розпаду.
•        Цезій 137 і стронцій 90 мають періоди напіврозпаду 30 років і 28 років.
Це геохімічні аналоги калію і кальцію, тому вони циркулюють у навколишньому середовищі: з лісової підстилки до мінеральної частини ґрунтів, потім до кореневої системи рослин, потім знову у якесь дерево чи траву. Такий кругообіг цих радіонуклідів. Один період напіврозпаду вже відбувся, тож радіоактивного цезію і стронцію стало в два рази менше.
•        Плутоній 239 має період напіврозпаду 24 тисячі років.
Ці радіонукліди не мають геохімічних аналогів, тому вони не вступають у зв’язки із природними елементами.
Однак вони за своєю фізичною суттю мають інший тип випромінювання –альфа–випромінювання, яке має дуже велику іонізуючу здатність. Від цього опромінення можна захиститися спецодягом і маскою. Бо, якщо вони потрапляють через органи дихання в організм, то це велика проблема.
•        Ще одна проблема – викиди плутонію 241 із бета-випроміненням. В нього період напіврозпаду 14 років. Але він переходить в америцій 241 (альфа-випромінювач), в якого період напіврозпаду 483 роки.
•        Тобто, на фоні зменшення цезію і стронцію відбувається збільшення альфа-випромінюючих радіонуклідів і максимум цього випромінювання припаде за розрахунками на 2056 рік.
Таким чином, Чорнобильська катастрофа створила на значній території України надзвичайно небезпечну для здоров'я людей і навколишнього природного середовища радіаційну обстановку. Усунення наслідків цієї катастрофи залежить від законодавчого визначення правового режиму різних за ступенем радіоактивного забруднення територій і заходів щодо його забезпечення.
Підсумовуючи викладе, зазначаємо та звертаємо увагу на те, що жодним чином не допускається з боку держави порушення сутності права на соціальний захист осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, їх дискримінація, натомість держава повинна вживати всіх заходів для гарантування прав людини, їх забезпечення, захисту та  відповідного сприяння реалізації. Закликаємо не допустити прийняття постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України» з метою недопущення зменшення соціальних гарантій та соціального захисту постраждалого від аварії на Чорнобильській АЕС населення.
 
 
Селищний голова                                                              Григорій ТАРГОНСЬКИЙ
 
 
 
Схвалено
Рішення Рокитнівської селищної ради
_________________№______